5+1 fontos dolog, amire figyelj, hogy boldoguljon a mentő
A Magyarországi Mentődolgozók Szövetsége (MOMSZ) a Bajtársak segítségével szedte össze, milyen fontos dolgokra figyeljen az, aki mentőt hív, vagy rohamkocsival, sürgős esettel találkozik. Sorozatunk első része következik, a következőhöz még várjuk a véleményeket, egyedi eseteket, amik mindenki számára tanulságként szolgálhatnak.
A közelmúltban sok szó esett a mentők munkájáról, szövetségünk elnöke többször is megszóltalt a csenyétei eset kapcsán. Látva a rengeteg reakciót, kérdést, félreértést, a MOMSZ a mentődolgozókat hívta segítségül, hogy elmondják a lakosság számára, mire figyeljenek, hogy segítsék munkájukat. A Bajtársakat kérdeztük a témában, a felsorolás véletlenszerű, mert sosem lehet tudni, hogy egy adott esetnél éppen melyik a legfontosabb szempont.
1. Házszám
Nem is hinnéd, milyen fontos, hogy jól láthatóan legyen kint a házszámod. Megfelelő helyen, jól olvashatóan, ne a fenyőfa takarásában. Így a Bajtársak sokkal könnyebben találnak a címre. Ezzel függ össze az is, hogyha bonyolult a cím, például tanyavilágba kell a segítség, és van rá kapacitás, akkor valaki jöjjön ki a mentő elé az utcára, nagyobb csomópontra.
2. Dokumentumok
Ha valaki beteg, legyen nála minden ezzel kapcsolatos dokumentum. Ha nem otthon tartózkodik, de van ismert betegsége, legyen nála minimum egy cetli a betegségeiről, a szedett gyógyszerekről és gyógyszerérzékenységéről.
3. Valós hívás
Kisebb sérülésekkel, egyéb, banális rosszullétekkel, például hőemelkedéssel, felületes sebzéssel lehetőleg ne a mentőket hívják, főleg, ha megoldható a saját autóval való szállítás. Hagyják meg a kapacitást a sürgős, életveszélyes és/vagy mozgásában korlátozott, csak fekve szállítható személyeknek.
Kisebb megbetegedések, több napja tartó rosszullétek esetén keresd fel háziorvosodat, állapotromlás esetén orvosi ügyeletet. Viszont stroke-ra, infarktusra utaló panaszok, nehézlégzés esetén ne várj, hogy majd jobban lesz, azonnal hívj mentőt!
Ehhez a témához szorosan kapcsolódik, hogy mentő hívásakor ne a szomszéd, és főleg ne a távol tartózkodó hozzátartozó telefonáljon, hanem lehetőség szerint maga a beteg vagy egy mellette álló személy. Ezzel elkerülhető az indokolatlan riasztás, a valóságot nélkülöző bejelentés. A mentésirányító így ténylegesen hallhatja, hogy a beteg milyen állapotban van.
4. Menj oda!
A mentőhívással nem tetted meg a tőled elvárható segítségnyújtást. Ha azt látod, hogy valaki a földön fekszik, nem mozog, akkor oda kell menned megnézni, hogy tudsz-e segíteni. A beteg mellől pontosabb választ tudsz adni a feltett kérdésekre. A mentésirányító telefonon keresztül segít az elsősegélynyújtásban, egészen addig, amíg a mentő odaérkezik. A segítségnyújtás elmulasztásával pedig nemcsak állampolgári kötelességednek nem teszel eleget, hanem embertársadat hagyod cserben.
5. A 112 nem a mentő!
Egy mentésirányító Bajtársunk hívta fel rá a figyelmet, hogy sokan nem tudják: a 112-es hívószám tárcsázása után nem a mentőszolgálat jelentkezik, hanem egy segélyhívó központ. Innen az alapadatok tisztázása után kapcsolják a mentőszolgálatot. Ekkor el kell mondani érthetően, hogy mi a probléma, akkor is, ha azt előzőleg valaki megtette a 112-es számnál. Egyébként a 104-es tárcsázása esetén is a 112-es központ jelentkezik, tehát ebből e szempontból lényegtelen melyik számot hívja a bejelentő. A telefonban sohasem azért kérdez az irányító, mert kíváncsiskodik, hanem szeretné, hogy a beteg állapotának megfelelő mentőegység indulna a helyszínre.
5+1. Adj utat!
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy biztosítson mindenki szabad közlekedést a megkülönböztető jelzést használó mentőautónak, ezzel segítve a mentést. Fontos tudni, hogy a szűk utcán álló, villogó mentőautó a munkáját végzi, ezért senki se dudáljon, ha lehet, kerüljön inkább más irányba.