112

Hogyan hívhat mentőt?

Semmibe vett szakszervezet, avagy a nagykátai állomásvezető, aki saját beosztottját panaszolta be a gyermekjóléti szolgálatnál

Lengyel Tibor megyei szakszervezeti képviselő esete pontosan mutatja meg, mi a rendszerszintű gond a magyarországi mentőszolgálat intézményével. A MOMSZ Pest megyei képviselőjét évek óta próbálja ellehetetleníteni a nagykátai mentőállomás vezetője, egyedi munkaidő beosztással, lejáratással, hangulatkeltéssel, leginkább szakszervezeti és a közösségért vállalt munkája miatt. Konfliktusuk odáig fajult, hogy a főnöke feljelentette őt és feleségét a helyi családsegítő szolgálatnál.

 

Szakszervezeti feladataiban akadályozza Lengyel Tibort, a Magyarországi Mentődolgozók Szövetségének (MOMSZ) Pest megyei képviselőjét a nagykátai mentőállomás vezetője.

„Ez egy régi történet, évek óta tartanak a problémáim az állomásvezetőmmel, de amióta szakszervezeti képviselő vagyok, tarthatatlanná vált az állapot. Előtte is voltak konfliktusaink Simon Zoltánnal, de ellehetetetleníti a MOMSZ-os feladataim ellátását, ezt pedig nem tűrhetem tovább” – kezdi történetét Lengyel Tibor.

 

A szakszervezet képviselője, aki a nagykátai mentőállomás egyik mentőgépkocsi-vezetője, azért tartotta fontosnak megosztani a történetét, mert úgy gondolja, az Országos Mentőszolgálattal (OMSZ) rendszerszinten óriási bajok vannak, többek között a Simon Zoltánhoz hasonló állomásvezetők miatt. Tibort főnöke szakszervezeti munkájában akadályozza, ehhez pedig természetesen nincs joga. Konfliktusuk odáig fajult, hogy a MOMSZ Pest megyei képviselője nyilvánosan is kiáll az igazáért.  Mint hangsúlyozza, azért teszi mindezt, mert az állomásvezető nem ismeri el szakszervezeti képviselőként, folyamatosan megakadályozza jogai gyakorlásában. Hiába fordult többször is ezzel kapcsolatban a mentőszolgálat igazgatóságához, nem kapott segítséget.

 

„Simon Zoltán több mint harminc éve dolgozik az állomáson, öt évvel ezelőtt lett vezető. Semmilyen, az övétől eltérő véleménye nem lehet senkinek, mindenhez engedélyt kell kérni. Sokan behódoltak neki, leginkább anyagi okok miatt. A fizetésünkkel is tud ugyanis szórakozni úgy, hogy nem oszt be túlórára, ünnepnapra, éjszakára, mozgó őrségre” – mondja Lengyel Tibor.

Az állomásvezető vele is ezt teszi rendszeresen. Nem osztja be 24 órás szolgálatra, ami után járna éjszakai pótlék, valamint kiszámíthatóbb munkaidőt eredményezne – éppen ezért ezt a beosztást részesíti előnyben a legtöbb mentődolgozó. De megyei képviselőnek mindig csak 12 óra jár. Elmondása szerint Simon Zoltán sosem osztja be dolgozni ünnepnapokon, amivel elesik a 150-200 százalékos pótléktól. Nem juthat jól fizető mozgóőrségekhez sem. Bizony, ezek az összegek is nagyon jól jönnének két egészségügyi fizetés mellé – a felesége is ezen a területen dolgozik. Tibor szerint akár 30-40 ezer forinttal is többet kereshetne egy hónapban, ha legalább néhány ilyen lehetőséget kapna. Mint mondja, ő az egyetlen az állomáson, akinek nincs erre módja, méghozzá azért, mert van saját véleménye, mert rendszeresen tájékoztatja a többieket a jogaikról, a MOMSZ híreiről. Ráadásul a 12 órás beosztás mellé jóval nehezebben tud tervezni és másodállást vállalni. Mindezt azért, mert tájékoztatja a kollégáit, aktívan részt vesz az állomás jobbá tétele érdekében, mint szakszervezeti képviselő.

 

Több kisebb-nagyobb konfliktusuk után éppen a munkaidő-beosztás hozta el a mélypontot közte és főnöke között. Tibor tavaly nyáron a szakszervezetnél teljesített feladatot, ezzel kapcsolatban kérte az állomásvezetőtől a törvényesen neki járó munkaidő-kedvezmény bejelentés iktatását. Erre a főnöke azonban nem volt hajlandó, így a képviselő levelet írt a főigazgatóságnak. Ebben említést tett arról is, hogy a kedvezőtlen beosztása miatt, a szintén adott műszakokban munkába bejáró egészségügyi dolgozó feleségével nehezen oldják meg három kisgyermekünk felügyeletét.

„Hiába hirdeti magáról az OMSZ, hogy családbarát munkahely, erre a levelemre semmilyen érdemi válasz nem érkezett. A belső rendszeren beküldött panaszt azonban az állomásvezető kinyomtatta, majd elvitte a Nagykátai Család- és Gyermekjóléti Központba, ahol bejelentést tett arról, nem tudjuk megfelelően ellátni a gyermekeinket. Vizsgálat indult, eljöttek a házunkba, kimentek a gyerekek iskolájába, óvodájába, a védőnőhöz, a háziorvoshoz is. Véleményeket kértek rólunk, teljes feltérképezés történt. A vizsgálat nem marasztalt el bennünket, megállapították, hogy megfelelően neveljük gyermekeinket” – mondja.

 

Hozzáteszi, természetesen erről is beszámolt a mentőszolgálat főigazgatójának, de csak annyi válasz érkezett, hogy vizsgálatot folytattak, mindent rendben találtak, megoldásként átmehet másik állomásra. Ezt azonban ő nem fogadta el, mivel így még több szabad időt veszítene el. A konfliktus ilyen szintű elfajulásának több előzménye volt, a MOMSZ-képviselő ezek közül egyet el is mesél, de csak, hogy érzékeltesse, mennyire kicsinyes módon viselkedett vele főnöke.

„Egy alkalommal szerettem volna az állomás hiányzó nagykapuját pótolni valahogy, mert néhány éve egy aszfaltfelújítás miatt levették. Ezt is szakszervezeti képviselői minőségemben próbáltam megvalósítani, de Simon Zoltán megakadályozta, csak azért, mert az én ötletem volt. Az állomás dolgozóival használt chat-felületekről kitiltott, hogy ne mondhassam el a véleményemet, ne oszthassak meg MOMSZ-os tartalmakat és ne tájékoztathassam a bajtársakat az őket kollektívan érintő dolgokról” – sorolja a szakszervezet Pest megyei képviselője.

Mint mondja, az öt nagykátai mentőautóból egynek minden hétköznap Pestre kell mennie, mert nincs elég jármű a fővárosban. Ez az egyik legnehezebb feladat, a legtöbbeknek havonta egy, maximum kettő jut belőle, valakiknek nulla. Neki négy-öt, de előfordult már olyan is, hogy tízszer kellett mennie. Bajtársai visszajelzései alapján az állomásvezető ehhez annyit fűzött, hogy addig sem rontja a levegőt az állomáson. Megtörtént az is, hogy az állomásvezető szolgálatban volt, amikor az egyik mentőautó megkülönböztető jelzése meghibásodott, amiről tudomást is szerzett. A szolgálati beosztásból látta, hogy másnap Lengyel Tibor dolgozik az autóval, ezért nem küldte el javításra, hagyta, hogy szolgálatban maradjon.

 

Beszélgetéseik alkalmával Simon Zoltán többször hangsúlyozta, hogy ő az állomásvezető, a vezetőség a háta mögött áll. Ezt pedig Tibor nem tudja helyesen felmérni és feleslegesen próbál érvényt szerezni igazának, hiába írogat leveleket a vezetésnek, panaszkodik, úgy sem ér el vele semmit. Ezek miatt Tibor egyértelműen tartja, hogy szakszervezeti munkáját akadályozza meg Simon Zoltán, pedig ahhoz minden további nélkül joga lenne.   

A történethez tartozik, hogy mivel Tibor a sorozatos visszautasítások, az állomásvezető ellenérzései miatt a mentőállomás nevében nem tudott jótékonykodni, így saját alapítványt hozott létre a Nagykáta polgármesterével közösen. Rászoruló gyermekeknek, időseknek segítenek, ő kuratóriumi elnökként tevékenykedik. Ezt is az állomás falain belül kezdte el, itt tervezte megvalósítani, de Simon Zoltán miatt nem sikerült.

 

Hogyan csatlakozhatsz?

  • 1

    Kérelem letöltése

    A MOMSZ-ba való belépéshez töltsd le a Dokumentumtárból a tagfelvételhez és a tagdíjfizetéshez rendszeresített nyomtatványt.

    arrow
  • 2

    Kérelem kitöltése

    Kérjük, töltsd ki a letöltött Tagfelvételi kérelem és a munkáltató általi tagdíjfizetéshez a Megbízás tagdíj levonásra nyomtatványokat.

    arrow
  • 3

    Kérelem beküldése

    Az olvashatóan kitöltött, dátummal és aláírással ellátott belépési nyilatkozatokat juttasd el a MOMSZ postacímére:
    1044 Budapest IV.,
    Fiumei út 18/A. Fszt.2.

    arrow
  • 4

    Tagfelvétel visszaigazolása

    A csatlakozási dokumentumok benyújtását követően MOMSZ tagjává történő megválasztásod 15 napon belül e-mailben visszaigazoljuk.